Bu kitapta, ilköğretim çağındaki
çocukların fiziksel, sosyal ve zihinsel (çoklu zekâ) gelişim
özellikleri; eğitim ve çevresiyle olan iletişim ilişkileri ele
alınmıştır. Kitabın amacı, anne-babaya veya öğretmene, çocuklarımızın
büyüme aşamasındaki gelişim evrelerini tanımasında ve yönlendirmesinde
yardımcı olmaktır...
Anne-baba
ve öğretmenler çocukları yakından tanımak, büyüdüğünde sorunsuz,
başarılı ve saygın kişilik kazanmasını canı gönülden isterler...
Kitapta ele
alınan konular:
Çocuğun
gelişim özellikleri
Okul ve
aile ortamında destek olma
Onlara,
sorumluluk kazandırma
Çoklu
zekaya yönelik öğrenme
Sosyal
beceriler kazandırma
Öğrenmesine
yardımcı olma
Sorunların
çözümünde yardımcı olma
Çocuğu
zoraki disipline sokmaktan vazgeçme
Destekleyerek, özgüven kazanmalarına yardımcı olma
Yarın çok geç olmadan, çocuklarımıza bugünden daha çok sahip çıkmalıyız;
onlarla yakından ilgilenmeliyiz... Onun için de bu kitabı okumalıyız.
Önsöz
Giriş
Birinci Bölüm:
ÇOCUKLARIN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
1.
FİZİKSEL GELİŞİM
A.
Fiziksel Gelişim
a.
Fiziksel Gelişim (06-12 yaş)
b.
Fiziksel Gelişim (12-18 yaş)
B. Cinsel
Gelişim
a.
Ergenlikte Görülen Davranışlar
b.
Ergenlikte Normal Dışı Davranışlar
c.
Dikkate Alınması Gereken Davranışlar
2.
SOSYAL GELİŞİM
A.
Ahlâki Gelişim
B.
Kimlik Arayışı
C.
Bir babanın Çocuğuna Mektubu
3 .
ZİHİNSEL GELİŞİM
A.
Beyin
B.
Zeka
Zekanın Özellikleri
C.
ÇOKLU ZEKA
a.
Çoklu Zeka Kuramı
b.
Çoklu Zeka Etkinlikleri
D.
Duygusal Zeka
a.
Duygusal Zekanın Kapsamı
b.
Duygusal Zeka ve Eğitim
E.
Yaratıcı Zeka
a.
Geliştirme ve Etkinlikler
b.
Yaratıcılığı Ölçme
4.
KİŞİLİK
A.
Kişilik Gelişimini Etkileyen Unsurlar
a.
Kültür
b.
Bilinç Düzeyi
c.
Alan Bilgisi
d.
Sistem ve Doğa
B.
Kişilik ve Güven Duygusu
C.
D. Nolte’nin Kişilik Gelişimine İlişkin Sözleri
5.
FARKLI ÇOCUKLAR
A.
Üstün Zekalı Çocuklar
a.
Gelişim Özellikleri
b.
Eğitimleri
c.
Başarılarını Etkileyen
Unsurlar
B.
Üstün Yetenekli Çocuklar
a.
Gelişim Özellikleri
b.
Eğitimleri
c.
Başarılarını Etkileyen
Unsurlar
C.
Dikkat Ve Öğrenme Bozukluğu Olan Çocuklar
A.
Dikkat Ve Öğrenme Bozukluğu
B.
Yapılacak Etkinlikler
D.
Hiperaktif Çocuklar
A.
Görülen Davranışlar
B.
Yapılacak Etkinlikler
İkinci Bölüm:
İLETİŞİM İLİŞKİLERİ
1.
İLETİŞİM
2.
İLETİŞİM KURMANIN YOLLARI
A.
Endişeler
B.
Ödül
C.
Disiplin ve Ceza
a.
Cezayı Hafifletmenin Yolları
b.
Baskı ve Şiddet
c.
Öneriler
d.
Çatışma
e.
Uzlaşma
D.
Geribildirim
E.
Beden-Dili Ve İletişim
F.
Resim Ve İletişim
3.
İLETİŞİM HATALARI
A.
Emir Verme
B.
Korkutma
C.
Ahlak Dersi Verme
D.
Nutuk Çekme
E.
Eleştirme
F.
Aşırı Övgü
G.
Ad Takma
I.
Sözünde Durmama
İ.
Sen Dili
4.
İLİŞKİLER
A.
Düşünce
a.
Düşünceyi Besleme
b.
Düşünceyi Yansıtma
c.
Olumlu ve Olumsuz Düşünce
B.
Dil
Dili Etkin Kullanma
C.
Taklit Ve Model Alma
a.
Strateji Belirleme
b.
Mükemmelliği Yakalama
c.
Vizyon Belirleme
d.
Güven Ortamı Sağlama
5.
DEMOKRATİK İLİŞKİLER KURMA
A.
İlişkileri Geliştirme
a.
Sorumluluk Kazandırma.
b.
Destekleyerek Özgüven
Kazandırma
c.
Eleştiriden Vazgeçme
d.
Sorunlarını Belirleme
e.
Etkinliklere Katılma
C.
Gözden Kaçanlar
a.
Konuşmayı Önemseme
b.
İlgisizlik
c.
Zihinsel Yorgunluk
d.
Önyargı
e.
Sorunu Taşıma
f.
Yersiz İstekler ve Pişmanlık
İçeren Sözler
Üçüncü Bölüm:
EĞİTİM
1.
EĞİTİM
A.
Program
a.
Eğitim Programı
b.
Öğretim Programı
c.
Ders Programı
B.
Disiplinler Arası Yaklaşım
C.
Öğrenme
D.
Öğrenmeyi Etkileyen Unsurlar.
a.
İlgi
b.
Güdüleme
c.
Deneyim
E.
Öğrenci Merkezli Öğrenme
a.
Demokratik Katılım
b.
Etkileme
c.
Değişkenlik
F.
Öğrenmede Sınırını Zorlama
2.
ÖĞRETİM
A.
Öğretim Yöntemleri
a.
İşbirliğine Dayalı Öğretim
b.
Buluş Yoluyla Öğretim
c.
Sunuş Yoluyla Öğretim
B.
Öğretim Teknikleri
a.
Problem Çözme Tekniği
b.
Drama Tekniği
c.
Teknoloji ve İnternet
Kullanımı
C.
Öğrenmeyi Etkileyen Unsurlar
a.
Ders Çalışma Ortamı
b.
Çalışma Planı
c.
İzleme
Dördüncü Bölüm:
KUCAKLAMA VE BAŞARI
1.
KUCAKLAMA
A.
Sevgi
B.
Hoşgörü
C.
Zaman Ayırma
2.
BAŞARI
A.
Başarıyı Artırmanın Yolları
a.
Planlı ve Düzenli Çalışma
b.
Ders Çalışma Saatleri
c.
Sorunla İlgilenme
d.
Dinleme ve İzleme
e.
Sağlıklı Beslenme
f.
Düzenli Giyim
g.
Toplantılara Katılma
h.
Oyun ve Arkadaş İlişkiler
ı.
Eleştiriden Kaçınma
i.
Kitap Seçme ve Okuma
Alışanlığı
B.
Son Sözler
Kaynakça
Çocuk!
Bu sözcük
herkeste farklı bir anlamı çağrıştırır. Kimi için çocuk candır, kandır,
annenin içinden kopup gelen bir parçadır; babanın sevgi yumağıdır. Kimi
için çocuk gelecektir, ümittir. Kimi için de; çocuk, toplumların
ileriye dönük büyüyüp ve gelişen bir tohum, bir tomurcuk, bir çiçek, bin
güzellik ve umut kaynağı ve yarınımızın temsilcileridir.
Çocuk
başta; anne, baba ve öğretmenler olmak üzere herkesi ilgilendirmektedir.
Çocuklar varlığımız, geleceğimizin temsilcileridir. Bugünü ve yaşam
sevincini içimizde her ne kadar duyumsayarak yaşasak bile, çocuğumuzu ve
bütün çocukları aklımızdan çıkarmamız olanaksızdır.
(...)
Kitapta
yer alan öncelikler; çocuğun gelişim özellikleri, iletişim ilişkileri,
eğitim-öğretim ve başarılı olabilmeyi; ‘niçin ve neden’ soruları yerine
‘nasıl’ olmalı sorusuna yanıtlamaya yönelik bilgiler içermektedir.
Kitapta yer
alan tüm kayıt, görüş ve uygulama örnekleri insanlığın ortak mirasıdır.
Kitabın oluşumunda bugüne kadar çocuk ve yetişkin eğitimine emek
verilmiş, yerli ve yabancı popüler bilim adamları ve eğitimcilerin
çeşitli eserlerinden ve internet ortamındaki bilgilerden yararlandım,
emeği geçen herkesi şükranla anıyorum. Bunların dışında bir baba ve dede
olmanın verdiği sorumlulukla birlikte, uzun yıllar (38 yıl) eğitim
yaşamım da (öğretmenlik, ilköğretim müfettişliği, şube müdürlüğü, daire
başkanlığı, eğitim uzmanlığı) edindiğim deneyimleri yansıtmaya çalıştım.
(...)
Saygılarımla.